Shu Qi pernah rasa terhina

DEMI membantu kewangan keluarganya, bintang filem Asia, Shu Qi memulakan karier seninya sebagai model pada usia 16 tahun.

klik 👉 Follow Telegram BeritaUp2date (large-bt)



Shu Qi pernah rasa terhina


BERBEKALKAN paras rupa yang menawan dan berbakat membuatkan pelakon kelahiran Taiwan, Shu Qi, 33, semakin gigih mencipta nama di pentas Hollywood.

Shu Qi atau nama sebenarnya Lin Li Hui boleh diiktiraf antara pelakon luar yang berjaya dan dikenali di Hollywood di samping beberapa nama seperti Jacky Chan, Jet Li dan Datuk Michelle Yeoh.

Gadis yang dilahirkan di Bandar Sindian, Taiwan sebelum berpindah ke Hong Kong pada usia 17 tahun untuk mengejar cita-cita dalam bidang peragawati. Langkah berani Shu Qi beraksi seksi terpampang di majalah popular Hong Kong menarik perhatian penerbit Manfred Wong mendapatkan khidmatnya untuk filem Sex & Zen II.


Dalam satu temu bual di laman web rasminya, Shu Qi menyifatkan bukan mudah untuk mencapai impian berjaya dalam bidang seni seterusnya berada di tahap itu. Banyak ujian yang perlu ditempuhinya.

"Sebelum ini saya pernah berasa dihina untuk berada pada tahap ini. Saya tidak peduli apa orang kata. Kritikan menjadikan saya lebih kuat untuk berjaya dalam bidang diceburi. Apa yang lebih penting, saya sudah melaksanakan tanggungjawab dan tugas dengan baik dan memenuhi kehendak pengarah.


"Pada saya setiap apa jua perkara perlu dilakukan bersungguh-sungguh jika mahu berjaya dalam bidang diceburi," kata Shu Qi yang dinamakan antara sembilan teratas dalam ranking Wanita Cina Tercantik mengikut bancian majalah Marck Ecko's Complex.com.


Memulakan kerjaya lakonan apabila membintangi filem Viva Erotica sekitar 1996. Dia digandingkan bersama Leslie Cheung and Karen Morris.
Picture
Dek mencari peluang yang lebih besar, aktres kelahiran Taiwan ini mengambil keputusan untuk berpindah ke Hong Kong, setahun kemudian.

Usaha gigih Shu Qi


Sebenarnya, kedatangan Shu Qi ke Hong Kong kerana telah mengikat kontrak dengan penerbit filem, Manfred Wong bagi membintangi beberapa filem Hong Kong kategori 3 seperti A Queer Story (1996), Street Angels (1996) dan Sex & Zen II (1996).

Shu Qi kemudiannya membintangi filem Viva Erotica yang mengisahkan mengenai industri filem erotik di Hong Kong pada 1996. Selain dia, filem arahan Derek Yee’s itu turut dibintangi Karen Mok dan mendiang Leslie Cheung.

Tuah ternyata berpihak kepada Shu Qi lantaran berjaya meraih Pelakon Pembantu Wanita Terbaik menerusi filem tersebut dalam Anugerah Filem Hong Kong ke-16 pada 1997.

Sejak itu, dia mula tampil dalam pelbagai filem mainstream Hong Kong seperti Gorgeous (1998), The Island Tales (1999) dan Millennium Mambo (2000).

Lebih membanggakan lagi, Shu Qi berpeluang mencipta nama di Hollywood apabila tampil dalam filem The Transporter di samping aktor berbadan sasa, Jason Statham.

Tidak hanya itu, pelakon jelita ini juga menunjukkan pencapaian yang sangat membanggakan menerusi pelbagai watak dalam filem sama ada komedi, seram, romantik, pengembaraan, drama mahupun seni bela diri di Asia.

Antara filem lakonannya adalah So Close (2002), The Eye 2 (2004), Three Times (2005), If You Are the One (2008), If You Are the One 2 (2010), A Beautiful Life (2011), Love (2012), Journey to the West: Conquering the Demons (2013), Gone with the Bullets (2014) dan The Assassin (2015).

Raih pendapatan tertinggi


Mencipta nama melalui filem-filem gred D, tidak bermakna Shu Qi tidak mampu untuk meraih populariti sehingga menjadi antara bintang kelas A seperti hari ini.

Masakan tidak, dia seorang yang sangat kuat berusaha dan rajin bekerja.

Selain berlakon, Shu Qi turut dipilih oleh Kenzo Takada menjayakan sebahagian aktiviti kempen harumannya, Flower by Kenzo. Pada masa sama, dia juga menjadi jurucakap bagi Shiatzy Chen.

Pelakon jelita ini juga menjadi duta bagi jenama Frederique Constant di Asia sejak 2008.

Pada 2009, Shu Qi bersama Frederique Constant dan Yayasan Paint Smile melakukan kerja-kerja sukarelawan dan terlibat dengan aktiviti mengecat semula mural di dinding jabatan kardiologi di Hospital Kanak-Kanak Beijing.

Bukan itu saja, isteri kepada Stephen Fung ini juga terpilih menjadi duta Emporio Armani.

Hasilnya, Shu Qi merupakan salah seorang aktres di China yang meraih pendapatan tahunan tertinggi iaitu RM16.1 juta.

Kongsikan artikel ini:

Ikuti kami di Facebook, Twitter, dan Telegram untuk berita terkini setiap hari.
klik 👉 https://t.me/BeritaUp2Date



Post a Comment

0 Comments
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.